Meditatie & Mindfulness

MeditatieUit vele onderzoeken is gebleken dat meditatie gezond is voor lichaam en geest. Je concentratie verbetert, je krijgt door meditatie meer energie en het helpt je om te gaan met stresssituaties. Elke dag zo’n twintig minuten mediteren ondersteunt een gezonder en gelukkiger leven.

 

Wat is meditatie

Meditatie is het trainen van je geest zich op het hier en nu te concentreren. Je komt hierdoor in een diepe ontspanning en je wordt je bewust van jezelf in het moment. Het doel van meditatie is innerlijke rust. De automatische gedachtestroom in de ‘snelle’ wereld waarin wij hedendaags leven te doorbreken en bewust te leven.

Er zijn verschillende manieren van meditatie. Je kunt je op je ademhaling concentreren, maar ook het luisteren naar een meditatie CD is een hele goede manier om je geest te richten op het hier en nu. Je luistert naar de stem van de persoon op de CD waar ook vaak visualisaties bij komen kijken met ontspannende muziek op de achtergrond.

Het voordeel van een positieve visualisatie in een ontspannen meditatieve toestand is dat je onderbewuste heel ontvankelijk is. De visualisatie heeft op dat moment dus een heel sterk effect. Er zijn vele meditatie CD’s te verkrijgen met verschillende thema’s, ook online zijn vele meditaties te vinden die je kunnen helpen.

 

Meditatie groepen

Naast het mediteren op een rustige plek in je huis worden er regelmatig avonden of middagen georganiseerd door verschillende meditatie groepen. Het voordeel van mediteren in een groep is dat je wordt begeleid in het meditatie proces en vooral voor mensen voor wie het lastig is gedisciplineerd te blijven mediteren is het prettig wekelijks samen te komen. Je kunt vragen stellen en praten over de obstakels die je tegenkomt.

 

Mindfulness

MindfulnessMindfulness is het volledig bewust zijn in het hier en nu. Met je volledige aandacht in de ervaring van het moment zijn. Intens leven volledig bewust van het moment zonder je aandacht te laten afleiden door het lijstje met boodschappen wat je nog moet doen en allerlei andere onderwerpen en zorgen waarin je zonder dat je er erge in hebt kunt verdwalen. Hoe vaak ben je niet totaal ergens anders met je gedachten dan bij dat waar je werkelijk mee bezig bent? Mindfulness betekent er doelgericht voor kiezen je aandacht volledig te richten op de ervaring van het hier en nu. Je bewust te worden van je gevoel en je gedachten.

Je leert op een andere manier met stress om te gaan waardoor je dit ook minder zal ervaren. Door je op het moment te richten en te breken met de automatische piloot waarom je het lang hebt volgehouden ga je leven vanuit meer vrijheid. Je zit niet meer gevangen in het web van gedachten, maar maakt je keuzes bewust.

Mindfulness helpt je te luisteren naar je hart, je innerlijke stem. Je leert wat er echt toe doet en wat niet zo heel belangrijk voor je is.

Mindfulness oefeningen

Er zijn verschillende mindfulness oefeningen zoals aandacht voor het ademen, waarnemen zonder te oordelen. Je gedachtes en gevoelens accepteren, benoemen en loslaten zijn onderwerpen waarop mindfulness ingaat.

 

“Mindfulness is aandacht schenken aan wat zich voordoet in het heden, zonder erover te oordelen.” Jon Kabat-Zinn